Hola
a tots i a totes, benvinguts a l'última entrada de l'assignatura de
Desenvolupament socioemocional de segon curs del Grau en Educació
Infantil. Per refrescar una mica la memòria, farem un petit repàs
de tot el que hem vist fins ara.
Vam
començar parlant de les emocions, de la importància de saber
posar-lis nom i expressar-les, de quines es consideraven com emocions
bàsiques i que feien la funció de mantindre l'espècie, de
l'evolució de les emocions i la classificació d'aquestes en
positives, negatives i ambigües.
Després,
vàrem parlar de la familia, d'allò que considerem com a tal, dels
tipus, de les diferents tendències, de la importància per a la
primera socialització de la persona, del fet de posar límits i de
la importància de la cooperació familia-escola per a l'educació
integral de l'infant.
Ara,
finalment, ens centrarem en l'escola. Per això, començàrem fent un
debat sobre com pensavem que hauria de ser l'escola dels nostres
dies per a donar resposta a les necessitats emocionals dels nens,
tenint en compte els següents paràmetres: filosofia que la
sustenta, objectius i models i motivacions.
La resposta global en aquest cas va ser clara:
Una
escola allunyada de la mà política, on les lleis que la regeixin
es duguin a terme per docents que es troben dia a dia a les aules,
veient la veritable realitat. Amb origen en la coeducació
família-escola, és a dir, sense deixar de costat a la família
en el procés d'ensenyament- aprenentatge del nen ja que aquesta
serà la primera socialització del nen i, per tant, la base sobre
la qual anirà construint el seu bagatge de coneixement.
Així
doncs, l'objectiu de l'escola haurà de ser el fet de garantir una
educació per a la vida; desenvolupant capacitats cognitives, de
socialització i emocionals, el més propera a la realitat
possible.
Per
això, és necessari que els aprenentatges que es facin a l'escola
es facin partint sempre de les motivacions i interessos dels nens,
captant la seva atenció perquè l'aprenentatge sigui més
significatiu, fent que el nen sigui el protagonista del seu propi
aprenentatge.
Perquè
quan arribi l'hora d'abandonar l'escolarització, els nens han de
tenir recursos per desenvolupar-se de forma òptima, autònoma i
segura.
|
L'escola:
un lloc per aprendre junts el camí de la vida.
Foto d'elaboració pròpia a partir d'imatges Creative Commons. - Webgrafia
Això
ens fa reflexionar, i veiem que tenim una concepció total d'escola
nova, d'un lloc que prepara per a la vida i garanteix el benestar de
l'infant tenint en compte les seves necessitats. És doncs, una
concepció dual entre escola d'infantil i el concepte de casa del
nen. Llocs on la preparació, la protecció, la seuguretat emocional
i el fet d'explorar de forma autònoma per a conèixer estan per
damunt d'objectius bàsics de guarderia com entretindre o guardar
nenes només. Llocs per a infants centrats en el present i en el
futur i no estancats en el passat, en aquelles primeres institucions
creades a partir de la introducció de la dona al món laboral.
Silvia Palou, pel que fa al concepte d'escola avui dia, esmenta que és una olla provocadora d'emocions significatives per al nen, ja què en l'escola s'estableixen vincles i relacions a les quals t'hi has d'enfrentar al moment. El nen, doncs, es troba en un context diferent a la seva familia i al qual s'hi ha d'adaptar.
Però
començem graó per graó. Arribem a una escola. En aquesta tenim
diversos components com:
- L'equip educatiu com a model per al creixement emocional dels nens.
- La figura del mestre com a referent d'afecte i seguretat.
- El grup classe com a eina fonamental per aprendre a viure en societat i creador d'una sèrie de condicionants escolars per al benestar dels infants.
- La familia com a companya de viatge de l'infant en tot el seu camí educatiu.
- L'infant, enmig de tot aquell embolic, tot nou per a ell. Un infant al qual se li han d'extreure les seves potencialitats de capacitat, capacitat de participar activament en tot el que aquest nou camí que comença suposa per a ell.
És,
per això, un moment bàsic per a treballar emocions amb coherència,
establint uns límits clars sense deixar de banda en cap moment
l'afecte cap al nen. Un afecte, però, que acompanya per aquest nou
camí, sense dirigir en cap moment, per tal que es desenvolupi
l'autonomia des de l'inici i per això també haurem de crear hàbits
per tal d'estructurar jornades. I tot aquest nou món que se li obre
des d'un primer moment, amb la necessitat d'afrontar-lo amb optimisme
i reflexió per tal que tot sigui més significatiu i el procés
d'adaptació no sigui massa brusc.
Treballem així la capacitat de reacció davant les possibles situacions que poden sorgir, és a dir, la resiliència. Boris Cyrulnik la defineix com “la capacitat de sobreviure a les situacions de malestar, de navegar en aigües tubulentes i sobreviure”.
Les
aigües turbulentes, encara que mostrin perill, sempre deixen imatges
boniques.
Fotografia de Flikr - webgrafia
A
l'escola, aquesta capactitat a partir dels víncles afectius que
estableixen els infants i, a partir d'aqui, anar estructurant els
hàbits, compensar desigualtats, mantindre un grau d'expectatives
acord amb el nivell maduratius dels infants, ser capaços de
transmetre habilitats per a la vida; construïnt així la història
pròpia dels infants i, sobretot, fent sentir que tots som capaços
de tot, sentint-nos bé per damunt de tot, perquè el concepte de
creativitat té diversos significats segons la perspectiva desde la
qual es miri.
Si
qualsevol cosa pot ser art, tothom és capaç de ser una mica
artista!
I
parlat una mica més de resiliència i creativitat, em ve al cap un
poema que segur que molts hem treballat a les aules de primaria o
secundaria de Mario
Benedetti, i que penso
que té molt a veure amb aquesta capacitat de resiliència.
No
te rindas, aún estás a tiempo
De
alcanzar y comenzar de nuevo,
Aceptar
tus sombras,
Enterrar
tus miedos,
Liberar
el lastre,
Retomar
el vuelo.
No
te rindas que la vida es eso,
Continuar
el viaje,
Perseguir
tus sueños,
Destrabar
el tiempo,
Correr
los escombros,
Y
destapar el cielo.
No
te rindas, por favor no cedas,
Aunque
el frío queme,
Aunque
el miedo muerda,
Aunque
el sol se esconda,
Y
se calle el viento,
Aún
hay fuego en tu alma
Aún
hay vida en tus sueños.
Porque
la vida es tuya y tuyo también el deseo
Porque
lo has querido y porque te quiero
Porque
existe el vino y el amor, es cierto.
|
Porque
no hay heridas que no cure el tiempo.
Abrir
las puertas,
Quitar
los cerrojos,
Abandonar
las murallas que te protegieron,
Vivir
la vida y aceptar el reto,
Recuperar
la risa,
Ensayar
un canto,
Bajar
la guardia y extender las manos
Desplegar
las alas
E
intentar de nuevo,
Celebrar
la vida y retomar los cielos.
No
te rindas, por favor no cedas,
Aunque
el frío queme,
Aunque
el miedo muerda,
Aunque
el sol se ponga y se calle el viento,
Aún
hay fuego en tu alma,
Aún
hay vida en tus sueños
Porque
cada día es un comienzo nuevo,
Porque
esta es la hora y el mejor momento.
Porque
no estás solo, porque yo te quiero.
Mario
Benedetti.
|
Amor,
art, expressió...la vida! Tot comença amb un bon mestre...
I
com a bons i bones futurs/es docents, hem de començar per acollir
als nostres infants i a les seves famílies. Per a veure la
importància del perídoe d'adaptació ens fem les següents
preguntes:
- Per què és un dels moments crucials i estratègics?
Té
a veure amb els víncles mestre-nen, grup-nen, entorn-nen,
comunitat-nen, espai físic-nen, etc. En el període d'adaptació és
on a través dels pares hem d'arribar al nen. Suposa la primera
separació del nen amb els pares i pot causar sensació d'abandó i
angoixa al nen podent afectar bastant al nen, per això ha d'estar
planificada per evitar rebuig.
- Per què s'inverteixen gran quantitat d'energies?
Primers
dies importants per al nen i per a l'escola, ja que el moment
d'impressió i estrès fa que solament et fixis en el dolent i has de
conèixer també el bé que té l'escola. El nen haurà de passar
gran molt temps en aquesta institució, creant desenvolupament de
coneixements, de creixement personal, d'establiment de vincles, etc.,
suposant la socialització d'aquest. Per tant, és necessari que
l'infant comenci amb bon peu aquest camí.
- Podem establir regles de funcionament per a aquest període?
No
s'han de canviar els ideals de com ha de ser un període d'adaptació,
cal respectar el ritme dels nens, però l'escola també té un ritme
i tot ha de cuallar, això es fa amb estratègies que es duen a terme
amb nens i famílies, fent que les famílies creguin en l'escola. Si
fem que les famílies tinguin poder, farà que l'escola també pugui.
Són necessàries, doncs, les regles de funcionament, ja que això
suposarà la planificació d'aquest període i serà beneficiós tant
per als nens com per als pares, tenint en compte que cada nen és
diferent i té més necessitats individuals.
Parlem,
així, del període d'adaptació: un esdeveniment excepcional per a
tots ja què suposa la primera separació significativa des del
naixement i un canvi en els costums d'aquest. A més a més, es
reorganitza la vida familiar ja què els pares que comencen a tenir
molt temps lliure que fins ara no tenien perquè havíen de cuidar
del nen. És important assistir aquest tipus de dol en ambdues parts.
El
període d'adaptació també fa referència a l'inici de la
construcció de nous vincles entre nen i educadors, en la nova
percepció del món a ulls del nen, orientar-se en nous espais i
realitzar una nova organització de la vida.
Per
al nen, aquest fet suposa un pas necessari en el seu creixement, ja
què crèixer significa separar-se del cercle proper i caminar cap a
un context social més ampli. Són importants les relacions i els
vincles que ens creen confiança, perquè el procés de crear i
trencar vincles és una condició necessària per al desenvolupament.
També
hi ha que tenir especial cura del moments, aquests s'han d'adaptar al
temps i ritmes del nen. Cal saber quan el nen està preparat per no
crear inseguretats, angoixes, etc. En ocasions fem que el nen faci un
salt al buit, sense saber si aquest preparat o no. Elogi de
l'educació lenta ens parla dels temps per a cada cosa, i és
necessari recordar-ho en tot moment, encara que de vegades cal
trencar amb aquest ritme.
Rompre
amb les preses, cada cosa al seu temps...
Foto - Flikr - Webgrafia
I
ara, a mode de reflexió sobre el perídode d'adaptació, em proposen
una reflexió sobre aquesta situació:
Una
mare li diu a la mestra del seu fill de tres anys que fa poc que
ha començat el nou curs escolar i que per tant, està en el
procés del període d'adaptació, que aquest ja està
suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest
període. La mestra li va respondre que, encara que el nen ja
estigués adaptat, era ella la que tenia por i no se sentia còmoda
finalitzant el període d'adaptació abans d'hora, perquè
necessitava que les coses fossin com estaven programades.
|
Bé,
per començar, penso que falten molts caps per lligar en aquesta
situació. De fet, no sabem gairebé res. Hauríem de pensar en com
és la mestra. Una recientment graduada, potser? És per això que
pot tenir por? I la mare? És una mare que treballa i necessita corre
per arribar a la feina i no li va bé quedar-se tantes hores? O
potser és el centre el qui ha marcat el període d'adaptació i ha
de seguir-se tal com està programmar? Era la primera vegada que veia a la mare? Ja hi havia confiança?
De
fet, un seguit de coses que ens hauríem de plantejar per a saber si
la resposta està o no està ben donada. A més a més, el to de veu
i la forma d'expresió tampoc la sabem. Li ha contestat enfadada? Amb
culpabilitat?
Sigui
el que sigui, ens falta informació, per tant, penso que és una
resposta una mica arriscada tant per no donar explicacions i seguir
amb la programació, com de cara a les famílies, ja què amb aquesta
resposta, la família es pot sentir apartada de les decisions del seu
fill.
Evitar
enfrontaments amb les famílies, al cap i a la fi, són aquestes les
més properes a l'infant.
Foto - Google Images - Creative Commons - Webgrafia
D'aquesta
forma, arribem a la part final: comunicació amb les famílies.
Aquesta part és molt important tant per una primera reunió, com per
a una reunió de mig curs. Considerarem, doncs:
- L'espai. Evitant enfrontaments en reunions individuals i realitzant una mena d'assamblea si és en gran grup.
- L'accollida. Agraïnt l'assistència, subratllar la dependència mutua.
- Utilitzant un model assertiu en tot moment. Mostrant seguretat, confiança, conviccionalitat, racionalitat i respecte.
- Realitzant preguntes que ens donin informació necessària i tancar la reunió quan alguna de les parts comença a incomodar-se.
Sobre
aquest tema vam veure la pel·lícula “Ser
i tener”
i es demanaren reflexionar
els següents punts:
- L'actitud del mestre.
El
mestre es veu en tot moment com una figura d'autoritat. Tots els
alumnes el respecten in fan cas de les activitats que proposa. No
obstant, l'hora de l'esplai es mostra com un company simbòlic. És a
dir, juga amb els infants alhora que realitza la funció de protecció
d'aquestos.
Durant
les activitats mostra un caràcter més bé fort ja que pretén que
tots els seus infants aprenguin i els “punxa” fent-los raonar,
reflexionar i mig enfadant-se quan veu que algún d'ells està en
estat de vaga i no li abelleix fer alguna cosa. Es veu, per tant, una
confiança i uns límits marcats que els nens entenen i accepten com
a norma: no acabes els deures – no pots sortir al pati.
També
es veu que les activitats que proposa treballen tot a la vegada:
lògica, art, llenguatge, etc. Per tant, es pot deduïr que és un
mestre amb habilitats i recursos que prefereix ensenyar de forma
lúdica, fent que l'aprenentatge sigui més significatiu per a
l'infant.
- El vincle mestre – alumne.
Aquest
aspecte es deixa veure en la seva esplendor més aviat al final de la
pel·lícula, ja què és quan els grans es despediexen perquè se'n
han d'anar de l'escola a continuar els estudis i els petits es
despediexen perquè comencen les vacances. Es aquesta escena és veu
el gran víncle que el mestre crea amb els seus alumnes: abraçades,
besades i paraules d'acomiadament càlides és tot el que es veu, per
tant, es pot dir que el treball del víncle s'ha fet d'una forma
òptima.
- Com es gestiona l'espai i el temps.
Sobre
aquest aspecte, la pel·lícula ja comença amb una metàfora on es
veuen unes tortugues caminant per l'aula, fent veure la importància
de l'educació lenta que ja hem esmentat anteriorment. A més a més,
es veu també una evolució del curs, deixant veure totes les
estacions de l'any i, amb aquestes, l'evolució dels nens, de les
activitats i les pròpies emocions.
Per
altra banda, l'escola només té una classe i s'organitza de forma
que els més grans es troben a un cantó i els més petits a l'altre.
Per tant, el treball amb els infants és gairebé individualitzat, ja
què són pocs els alumnes que té. El treball dels continguts es fa
adaptat al nivell de maduració dels infants, per això quan arriba
el moment de fer els deures, els infants s'angoixen a casa, perquè
els pares els hi ensenyen com ells saben, de forma ràpida, sense
tenir en compte el nivell maduratiu. Sobre això hi ha una escena
molt graciosa a la pel·lícula.
Una de les escenes de la pel·lícula. Ensenyament individualitzat.
Foto – Google Images - Webgrafia
A
més a més, també surten d'excursió a la neu, a visitar l'escola
on aniràn els grans l'any següent, etc. És on els grans aprofiten
per conèixer el seu nou entorn i el mestre aprofita per fer
reflexionar als petits. Qualsevol lloc i qualsevol moment pot ser u n
bon lloc i un bon moment per aprendre. Això es veu clarament en
l'escena on demana a un nen que li contesti un parell de preguntes
però el nen intenta desviar l'atenció a altres coses.
- El treball quotidià de les emocions.
Pel
que fa a les emocions el treball també és constant. Durant les
activitats proposa preguntes de reflexió per saber si s'està fent
bé o malament. Això suposa un treball d'acceptació de les
diferències dels companys.
També
es treballa el dol, quan els grans han de marxar i la nena és tan
tímida que té por d'anar-se'n, el mestre parla amb ella i li fa
reflexionar sobre la necessitat d'avançar en el seu aprenentatge i
que després podrà ser ella qui doni les classes en aquella escola.
Aquest treball del dol, no només es veu en aquesta escena, sinó
també quan apareixen nous alumnes, un d'ells molt petit, que és el
primer cop que es separa de la mare. El nen no para de plorar i el
mestre l'agafa entre els seus braços, mostrant-li confiança i
seguretat i dient-li que la mare vindrà de seguida a per ell però
que ara es moment d'aprendre i vieure com serà la seva nova aula.
Finalment,
pel que fa als conflictes, hi ha una gran escena que deixa veure el
treball de mediació que realitza. Demana als infants que s'han
barallat que expliquin perquè ho han fet, quina era la causa i
demana que reflexionin si això els hi agrada perquè l'amistat és
el que s'ha de mantenir, sobretot si se'n van junts a l'altre escola
i només es tendràn l'un a l'altre. Els nens ho sol·lucionen amb el
diàleg. Us deixo l'escena en concret.
I
amb el treball quotidià de les emocions acabem aquesta entrada.
Finalment, ens demanen que fem un recorregut i ens
familiaritzem amb els materials que trobarem en la carpeta: la caixa
de les emocions i la seva guia didàctica. Hem de triar una de les
activitats i explicar-la als companys exposant:
- Per què ho has triat?
Bé, el treball a
classe el vaig fer conjuntament amb la meva companya Ana, el vàrem
triar juntes, en realitat va ser quasi quasi un a l'atzar que ens
agradés, ja què vam passar quasi tota l'estona agafant idees
d'objectius, evaluacions, etc. Però el vam triar perquè en va ser
un que fomentava el diàleg, la presa de decisions, no era
individual, etc. Buscàvem alguna cosa que fós en grup i treballés
aspectes que fomentessin la participació de tots i es respecte per
la diversitat d'opinions.
- Quins aspectes vols treballar amb aquesta activitat?
Com bé he dit,
treballa emocions desde diferents punts de vita, empatia, cooperació,
diàleg i consens, autocontrol emocional, asumir responsabilitats,
compartir, treballar en equip, resolució de conflictes, habilitats
cognitives, comunicatives i socials i la presa de decisions.
- En què consisteix?
L'activitat escollida
va ser “El nostre aquàrium”. Aquesta activitat consistia
en demanar als alumnes que debatissin sobre quins elements dels que
els hi presentàvem amb dibuixos (taurons, peixos, fang, lletugues,
gats, etc.) podria contenir l'aquàrium. Aquests elements tenien que
complir amb: que fóssin justs per a l'aquàrium i que fóssin útils,
agradables i segurs per a aquest. L'objectiu principal era el diàleg,
que tots veièssin la diversitat d'opinions. Potser pe a un nen el
fang no era agradable, per un altre si, etc. Veure la varietat
d'opinions, el respecte que es mostrava, etc.
- Què necessites per dur-la a terme?
Per
a dur-la a terme només necessitàvem diverses targetes amb dibuixos
de diferents coses, animals, objectes, etc. per tal de debatre sobre
ells en relació a l'aquàrium i un paper continu on hi haguès un
aquàrium dibuixat i se li anèssin aferrant les targetes que
s'havien consensuat que podien quedar-se a l'aquàrium.
Un
gran aquàrium!
Foto - Google Images - Webgrafia
Després,
per a l'exàmen en teniem que inventar una seguint unes passes
concretes i aquesta va ser la meva aportació. La vaig fer en
castellà, espero que no us importi...som tots bilingües, no? :)
|
I
això ha set tot per avui i pel que fa a aquesta assgnatura. Espero
que us hagi agradat, entrentingut i servit d'ajuda.
Una
abraçada molt gran a tots!
Tranquils!
Que no me'n vaig sense deixar-vos la cançó de despedida...i com
l'estiu ja està aquí...que us sembla si deixem entrar el sol? A més
amb una versió de “Let the sunshine in” molt estil meu,
que em posa els pèls de punta...espero que us agradi com a mi!
Petonets
a tots i a totes!!
Feu
bonda i ens veiem aviat!
Patricia
Pinar Roig
☺♥♪
_______________________________________________________________________________
No hay comentarios:
Publicar un comentario